yanniekendionne.reismee.nl

rijstbuikjes?

hallo allemaal!

we zijn al bijna een week verder en in die week hebben we ongeveer 100km gelopen en bij Zao en Hmong mensen thuis geslapen. verder hebben we rijst als avondeten en ontbijt gehad samen met gras achtige dingen, heerlijk. als we thuis zijn eten we volgens mij echt alles!

nu zitten we in een dormroom in het mountainview hotel met onze nieuwe vrienden Glenn en ...dinges. gisteravond zijn we op de verjaardag van een Hmong meisje geweest en daarna zijn we uit gegaan in de HmongSisters bar haha we burgeren al goed in hierzo! vandaag heeft Glenn(zit hier al twee maanden) ons het echte Sa Pa laten zien en we hebben zijn vrienden en 'familie' ontmoet waardoor wij er ook veel meer vrienden/familie bij hebben gekregen. we blijven hier nog 5 dagen langer dan gepland om les te geven op een school. het is een school waar engelse les gegeven wordt van 14.00 tot 21.00, heel leuk om mensen te ontmoeten en ook nog iets nuttigs te doen behalve geld uitgeven.

verder zijn er een aantal dingen die we nu doen zonder problemen:

- over de markt lopen en zonder te kokhalzen kijken hoe beesten geslacht worden.

- 's ochtends, 's middags en 's avonds rijst met gras en dingen eten.

- 20 km lopen over de bergen zonder spierpijn te krijgen de dag erna.

- om 6 uur wakker worden en om 20.00 gaan slapen

- op zijn vietnamees zitten, dat betekent op de hurken met de voeten plat op de grond.

- op zijn vietnamees zuipen, rijstwijn naar binnen atten zonder problemen.

- meesterlijk goed afdingen(Hoppaaaa)

nou mensen, jullie horen van ons als we weer iets nieuws geleerd hebben;)

Toedels, kusje, daaaag

Reacties

Reacties

kylian

he yan hoe gaatie. ik ben bij oma. he yan ik misje

yanniek

hey lieve kyl!
alles goed hier hoor! ik mis jou ook, de kindjes hier zijn lang niet zo lief als jij. ik ben niet meer zo heel lang weg. als ik terug kom heb ik nog vakantie kom je dan in het weekend bij mij logeren?
dikke zoen van je grote zus.

Nicole 2

Hoe lang kan je dan zo op je hurken zitten ;)?

Hesley

Wat leuk dat jullie Engelse les geven ,lijkt me een hele belevenis.Hebben die kinderen wel materiaal dan?En wat zullen jullie gezond en uitgeslapen zijn alles jullie terug zijn.We zullen wat extra pakken rijst inslaan,hoef je niet zo af te kicken.

yanniek

hahahaha ja het is echt super leuk! er zitten ook volwassenen bij en de meesten en de Hmong hebben geen schrift dus engels is het eerste wat ze schrijven. ja ze hebben wel wat spul maar niet veel. ik ga ze misschien helpen door wat handcrafts voor ze in nederland te verkopen zodat de school kan blijven bestaan. de meeste van die kinderen wonen op zichzelf en werken al. ja we moeten denk ik echt afkicken hahaha ik eet nu ook tofu want we krijgen eten op de school en dat is volgens mij heel goedkoop hier.

dikke zoen

Emigrant

ik heb eerder gereageerd omdat ik julile in Vung Tau heb zien werken. Ik ken Wieger (D. Otter?) denk ik ook. Het Nederlandse wereldje hier is klein, via de Nederlandse community ken ik jullie site. Paar aanraders nog:
1) In Sapa is een grottenstelsel, een jongen van 13(?) jaar oud met een zaklamp heeft mijn groepje meegenomen, hij zei dat hij 2 dagen weg is geweest en het einde nog niet had gezien. Ik ben na ongeveer 500 meter opgehouden aangezien ik niet zover kon springen :) Eerste paar honderd meter is er 'licht' , daarna moet je het van je zaklamp hebben. (de familie wacht je daar wel op met zaklampen). (Ipv lopen naar beneden (streams) moet je de brommer pakken en iets omhoog rijden vanuit de stad, dan kom je in een gebied waarvoor je moet betalen (dorpje) en enorm 'harrased' wordt door de locals (dat is de reden waarom ze helaas engels leren.. meeste bezoekers in Sapa zijn foreigners)).
2) Rijstwijn is prima, maar als buitenlander ben je speciaal en moet je minstens slangenwijn proberen. Het is overal te krijgen, maar als je geluk hebt, dan villen ze een slang levend voor je, en krijg je het nog kloppend hart in een glas met alcohol :) Het is iig een leuk kado voor NL, een fles met een opgezette cobra erin. Meegenomen voor mijn ouders 2 jaar geleden, ze zijn nog steeds ziek, .. de fles is nog dicht.
3) sorry, maar dat is... hond. Die kans krijg je 1 keer in je leven wellicht. In HCMC zitten er dicht bij het vliegveld een paar 'goede' restaurants waar hond geserveerd wordt (9 gangen hond :) ). Bijna niemand in Vietnam gebruikt het (lees de kranten in NL niet), daarom is het een 'luxe' artikel, maar het hoort bij de exotische reis.
4) karaoke == :) Dat is de groeps-tijdsbesteding hier, bijna geen foreigner/expat die een karaoke tent in gaat (het barst ervan hier). Maar loop er eens 1 binnen en luister om je heen, als je een vietnamese groep een plezier wil doen, nodig ze uit voor de karaoke (blijf vooral pushen, hier kijken ze op tegen buitenlanders, maar in mijn bedrijf zie ik zelfs de mensen die bijna niks zeggen de microfoon grijpen en zingen). Dat is iets voor buiten SaPa btw, ik kan me niet herinneren dat ik er daar 1 gezien heb.
5) Da Lath. Het weer is daar momenteel drama helaas, ik ben er vorige week geweest om een huisje te zoeken . Maar Da Lath is de plek waar Vietnamezen op huwelijksreis (of businesstrips) naartoe gaan. Het is omgeven van de watervallen, forrests, en is vooral rust en romantiek (tenzij je Olifant of Struisvogel-rijden geen romantiek vindt). Volgens mij is het sinds kort 7 uur rijden vanaf HCMC.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!